Je neděle, venku mlha, chvílemi prší takovým způsobem, až to není hezké, na silnicích nepotkáte kromě houbařů loudajících se směrem ke svým oblíbeným lesům vůbec nikoho. Otáčím na Sport Sharp, vypínám stabilizaci. Mezinápravový diferenciál nechávám v režimu Auto, řadím jedna, vytáčím motor přibližně na 3000 ot./min. Chvíle soustředění, plyn na podlahu a zároveň pustit spojku. Vůz se zakusuje do mokré hlíny, zadek naznačuje, že by snad mohl být i rychlejší než předek a přeplňovaný plochý čtyřválec mě tlačí do sedačky. Tři, čtyři, pět, šest tisíc…
Rozsvěcuje se červené světélko na přístrojovém štítu, nejvyšší čas přeřadit. Za dva, během několika vteřin míjí ručička tachometru stovku. Na opuštěné okresce, mokré silnici, za deště… Za tři, blížím se 150 km/h, před levotočivou zatáčkou ostrá brzda, meziplyn, dvojka, auto se začíná hrnout bokem, plný plyn, decentní drift a ven ze zatáčky takovou rychlostí, až z toho smekají klobouky jak houbaři, tak jejich nasbírané houby. Tohle je Subaru WRX STI. Motoristická historie pamatuje řadu legendárních modelů, ale takových, které vás chytnou za srdce a na které zároveň nemusíte šetřit od narození do smrti, mnoho není. Subaru si Imprezou WRX STI získalo obrovské množství fanoušků a důvod je úplně prostý. Nejde o žádný trochu vylepšený hatchback ani nějaké rádoby rychlé auto, tohle je jednoduše speciál určený pro závody rally, který se dostal do prodeje a se kterým můžete jezdit v běžném provozu.
Současná generace trochu ubrala z nekompromisního chování generací předchozích, ale stále k jejímu úplnému zvládnutí potřebujete najet nemalý počet kilometrů a jisté zkušenosti. Ona prohlášení o bestii nejsou daleko od pravdy. Pohon legendárního WRX STI má na starost plochý přeplňovaný čtyřválec o objemu 2457 ccm, který poskytuje maximální výkon rovných 300 k (při 6000 ot./min) a vrchol točivého momentu 407 Nm při 4000 ot./min. STI je továrnou na řidičovy emoce, takže zapomeňte na automatickou převodovku, na našem trhu je k dispozici pouze přesný šestistupňový manuál. Stovku zvládne WRX STI za 5,2 s, maximální rychlost činí 255 km/h. Subaru WRX STI je velice univerzální automobil. Díky systému SI-Drive mění svůj charakter. Pro běžnou jízdu tu je režim Inteligent zaměřený především na relativně nízkou spotřebu. Trochu ostřejší je režim Sport a pro opravdový požitek z jízdy nabízí WRX STI Sport Sharp, kdy má řidič pod nohou plný výkon motoru dávno předtím, než sešlápne pedál plynu až na podlahu. Aby toho nebylo málo, můžete ještě nastavit svornost mezinápravového diferenciálu. WRX STI v režimu Inteligent je s trochou nadsázky úplně obyčejný sedan (případně hatchback). Podvozek je tužší, ale není přehnaně tvrdý, a především, stejně jako Forester nebo Outback, dokáže výborně tlumit nerovnosti a všechny možné nedokonalosti silnic.
Na druhou stranu je WRX STI stroj, který hledá na zatočených okreskách jen velmi těžko konkurenci. Je totiž úplně jedno, jestli zrovna prší, nebo svítí slunce, WRX STI má naprosto neuvěřitelnou stabilitu v zatáčkách a když už příděl adheze dojde, řidič přesně cítí, co automobil právě dělá. Nejlepší na celé věci je ale absence přemíry elektroniky. V dnešní době už i sportovní vozy nabízejí nastavení všeho možného. WRX STI má systém SI-Drive, nic víc nepotřebuje. V každém okamžiku vnímáte poctivou mechaniku. Tohle auto je jednoduše řečeno legendou, která už těžko hledá mezi sportovními automobily konkurenci. Je to vrchol nabídky, na který může být hrdá jak automobilka Subaru, tak každý šťastný majitel.